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8月に申し込んだJTBの「旅物語」ツアーは最低催行人数不足で中止になり、他のコースを紹介されましたが、もちろん断りました。
旅行の催行中止は旅行契約書もありますので合法です。しかし、いくら合法であっても顧客の期待を裏切り、倫理観と常識を欠いているビジネスモデルは理解されませんし、いずれ淘汰されます。
中止可能なコースをPRして、申込数の少ないコースは中止し、申し込んだ顧客を他のコースに誘導する形はその意図が見え見えです。
このような合法だがずるいビジネスモデルは顧客の期待を裏切り、信用低下を招き、顧客離れにつながるだけでしょう。
JTB、2019年3月期赤字151億円の原因の一端を見たような気がします。
JTB with deficit of 15.1 billion yen.
The travel by JTB we had applied for this year was canceled because the number of the travelers did not reach the minimum passenger count. And they introduced us another travel course, but we did
not accept it of course.
This kind of cancelation is legal under the mutual travel contract. But however legal it may be, no business model that betrays customers’ expectation and/or that lacks ethical sense or common
sense can be understood and it disappears in the end.
It is clear that they intend to lead those whose travels were canceled to other travel courses only for their profit.
This kind of lawful but cheap business model only leads to betraying the customers, inviting the fallen credibility and the customer churn.
I feel I have seen one of the reasons why JTB declared huge losses on the business year ending in March, 2019.