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産出語彙と受容語彙:
NHK語学講師によれば中学3年レベルとは①前者、産出語彙、実際に自由に使える単語が100単語くらい、②後者、受容語彙、聞き取れる/意味が分かる単語が500単語くらいということです。
NHKの語学講座でまじめに勉強している生徒はこのレベルに達することが可能でしょうが、学校や塾だけでは高校生でさえもこのレベルは無理でしょう。
一方、このNHK語学講師によればネイティブの日常会話の67%は100単語で成り立っている、とのことです。
この100単語を上手に組み合わせて色々な意味の表現ができ、会話が成立するということです。
ということは、算出語彙が100ほどの中学3年レベルがあれば日常会話は可能ということです。
でも、日本ではこれは信じ難く、現実とのギャップは大きいです。その理由は、日本での英語教育方法がずっと間違っているからです。
Production vocabulary and reception vocabulary:
The production vocabulary, meaning freely usable vocabulary, of Japanese 9th graders’ is about 100 in number and the reception one, meaning catchable vocabulary, about 500 according to the
English lecture on NHK.
The students seriously studying English on NHK English programs can reach this level, but the students studying at public schools and/or private cram schools can’t, I am sure, even high school
students.
On the other hand, 67% of the daily conversations among native English speaking people consist of about 100 words according to the same lecturer on NHK.
This means if we Japanese could get about 100 freely usable words of the 9th graders’ level, we would communicate in day-to-day situations in English.
But this is unbelievable in Japan. The reason why it is not the case in Japan is that Japanese English education system has been wrong.